Er zijn wel eens van die Mustangs die voorbij komen, ergens in mijn gedachten blijven hangen, een (tijdelijk) plekje krijgen, dit is er zo een:
- 05-05-1968: Order van Shelby voor een KR, fastback, Lime Gold (inclusief nodige opties) bij Ford ontvangen. Shelby bestelde namelijk gewone Mustangs bij Ford, met enkele onderdelen deleted.
- 11-06-1968: Vin-/productieserienummer toegewezen (8T02R216138)
- 19-07-1968: Ingeplande datum voor assemblage
- 18-07-1968: Daadwerkelijke assemblage
- 25-07-1968:Vrijgegeven door eindcontrole
Hierna verscheept naar A.O Smith in Ionia, Michigan. A.O. Smith maakte en monteerde voor modeljaar 68 de Shelby kunststofdelen. De productiefaciliteit van Shelby American Inc. in Californië was opgeheven sinds augustus 1967. Alle 1571 stuks modeljaar 1968 GT500KR Shelby's zijn gemaakt in mei, juni en juli 1968. De KR, afkorting voor ‘King of the Road’ ontleent zijn naam aan het 428 CI Cobra Jet-blok. De naam King of the Road was in 1968 eigenlijk door Chevrolet bedacht. Men wilde een King of the Road Corvette op de markt brengen. Carroll Shelby kwam hier echter achter, nam direct contact op met zijn advocaat in Washington en vroeg hem: “is de naam King of the Road reeds gereserveerd?”. De advocaat antwoordde: “Ik laat het je morgen weten”. Daarop antwoordde Carroll: “Ik heb een andere advocaat morgen, ik wil het binnen één uur weten, ze gaan de King of the Road Corvette namelijk binnen twee weken bouwen!”. De advocaat belde terug en vertelde dat de naam nog niet gedeponeerd was en dus nog vrij. Carroll zei daarop: “Mooi, zorg dat je daar morgen om acht uur bent en zorg dat je het copyright krijgt voor de naam KR”. Hiermee sleepte Carroll Shelby dus twee weken voor productie de naam voor de neus van GM weg, en in plaats van KR Corvettes, rolden er twee weken later Shelby GT500KR’s van de band.
Gedurende deze tussenliggende periode (juli – januari) is de KR waarschijnlijk eigendom geweest van Ford en niet verder verkocht. Mogelijk is dat de Shelby ingezet geweest is voor promotiedoeleinden bij dealerships. Tevens is er in deze periode schade ontstaan aan de rechterzijde van de auto, waaronder de side scoop.
10-01-1969
De Shelby KR wordt per trein verstuurd van Amerillo (Texas), alwaar bij ‘Sid Stout Ford inc.’ de schade aan de auto gerepareerd was, naar de verkoopdealer (waarschijnlijk terug naar Ford). De verkoopdealer stuurt een bericht naar Shelby Automotive dat de wagen beschadigd was geraakt en in niet-verkoopbare conditie verkeerde bij aankomst.
02-02-1969
De Shelby KR wordt ‘verkocht’ aan Ford Motor Company, namelijk aan de Los Angeles Ford District Office, hoogstwaarschijnlijk een interne procedure.
06-03-1969
De Shelby KR wordt verscheept naar Pico Rivera Inventory California (Ford Motor Company LM Los Angeles Sales). Pico Rivera was een soort tussenstation van Ford Motor Company LM Los Angeles Sales, waar onverkochte wagens heengingen voor voorraadstalling. Tevens was Pico Rivera een assemblagelijn voor o.a. Falcons, Ltd's endiverse Mercury's.
22-04-1969
De Shelby KR wordt verkocht aan R.H. Simmons (onthoud de naam) in Palm Springs, CA. Dezelfde dag werd door Ford een verzekeringsclaim ingediend voor geleden transportschade.
10-07-1969
Bij Palm Spring Motors Inc. wordt de oliedruk van de Shelby getest en vervangt men de oliepomp bij 2.233 Mijl
XX-XX-19XX:
Laatst bekende eigenaar: Louis Pejan (California)
Het jaar 2005
In de eerste Pony Corral van 2005 verschijnt een artikel over een ‘gevonden’ Shelby KR met VIN 8T02R216138-04369. De auto staat buiten onder een zeiltje en zou door de huidige (onbekende) eigenaar eens gerestaureerd worden.
02-12-2017
Samen met Stefan Stolk ben ik op de Shelby Europe Welcome Party in Essen (Duitsland). We treffen clublid Robert Mels die een Shelby GT500 van de vijfde generatie rijdt. Robert vertelt hoe hij enthousiast is geworden van de Mustang en heeft het over een groene GT500KR die hij op 17 mei 2003 in de buurt van Nijmegen heeft zien staan, toen hij met een vriend naar Dodge-onderdelen op zoek was. Deze auto was hem altijd bijgebleven en hij noemde deze dan ook de “Groene Koning”. Bij het noemen van Nijmegen gingen mijn gedachten meteen terug naar het 2005-artikel. Een dag later stuur ik de foto’s van het artikel door naar Robert, die meteen bevestigt: Dit is hem! We speculeren waar de auto is en of hij klaar is. Het antwoord hebben we niet.
https://www.mustangclub.nl/over-t-m-c-n/laatste-nieuws/68-shelby-gt500-kr-de-groene-koning#sigProId1d299aa61d
01-02-2020
Loes en ik zijn bij Patrick en Bert Simons in Goirle om ‘even’ bij te praten. Op zaterdagmorgen komen daar naast klanten een aantal ‘stamgasten’ om gezellig bij te kletsen. Het is altijd leuk om even met de oprichter van Moviecars, Bert, te praten over zijn vroegere avonturen in the USA. Als een echte American Picker vertelt hij over zijn USA-zoektochten in de jaren tachtig. Loes en kunnen daar erg van genieten, temeer omdat het leuk verteld wordt. Patrick vertelt me dat hij een Shelby heeft gekocht en neemt ons mee naar de werkplaats. En daar staat hij dan, ik herken hem meteen: de “Groene Koning”. Optisch ziet hij er dan misschien minder uit, maar het interieur ziet er nog netjes en origineel uit. Met 54.645 mijl op de teller ziet het 428 CJ motorblok, welke door monteur Hans vakkundig gedemonteerd is, er nog netjes uit aan de binnenzijde. Op de passagiers stoel ligt de groene side scoop met een gat erin. Al die jaren is hij netjes bij de auto gebleven en is hij niet van zijn zijde geweken… en is de KR bij de huidige eigenaar Simons (let op, nu gespeld met één M) in goede handen.
https://www.mustangclub.nl/over-t-m-c-n/laatste-nieuws/68-shelby-gt500-kr-de-groene-koning#sigProIdc1df210502

Momenteel wordt de auto door Niels van de Classic Bodyshop te Goirle onderhanden genomen en is er in mijn hoofd weer een plekje vrijgekomen voor een nieuw Mustangverhaal. Met dank aan Robert Mels en Michel Mous.
Door: Reiny van Uden
Gepubliceerd: Pony Corral 01-2020